Czyszczenie roweru
http://endure-team.pl/wp-content/uploads/2020/08/IMG_3030-1024x768.jpg 1024 768 Endure Endure http://1.gravatar.com/avatar/7a678d70d59fe9b8af98208c9eab6f78?s=96&d=mm&r=gO rower trzeba i warto dbać z różnych względów. Troska o nasz sprzęt przełoży się na jego sprawność, trwałość oraz bezpieczeństwo jazdy. Czyszczenie roweru to podstawa. Poniżej praktyczne porady czego wymaga podstawowa konserwacja.
Powiedzenie ‘czysty rower – szybki rower’ jest bardzo trafne. Bo faktycznie sprzęt właściwie eksploatowany jest sprawniejszy, co pozwala lepiej przełożyć siłę mięśni kolarza na prędkość jazdy. Kluczowe znaczenie ma napęd. W jego skład wchodzi m.in. łańcuch, zębatki, łożyska. Najwyższa sprawność będzie wtedy, kiedy wszystkie elementy będą w dobrym stanie technicznym, czyste i właściwie nasmarowane. A taki stan niełatwo osiągnąć i utrzymać w warunkach jazdy na zewnątrz. Jednak warto, również z jeszcze ważniejszego względu – bezpieczeństwa. Stan klocków hamulcowych, obręczy kół czy linek bezpośrednio wpływa na skuteczność hamowania. Podobnie jak w aucie. Poza tym jest jeszcze prestiż, po prostu nie wypada szanującemu się kolarzowi czy triathloniście pokazywać się na brudnym rowerze, zwłaszcza na zawodach.
Podstawowa konserwacja roweru:
- czyszczenie napędu – regularnie co 1-2 tygodnie lub co 100-300km. Należy utrzymywać łańcuch, kasetę, zębatki w jak najlepszym stanie. Elementy muszą być odpowiednio nasmarowane i czyste. Wyschnięte ogniwa łańcucha, zalepiony smar na powierzchni zębatek to już wyraźny sygnał do wyczyszczenia napędu. Lepiej nie czekać do takiego krytycznego stanu i wcześniej zapobiegać. Przy niesprzyjających warunkach, np. przy jeździe po szosie w suchych warunkach, gdzie łatwo zbiera się piasek, trzeba to robić często, nawet raz w tygodniu lub co 100-150km. Dłuższe interwały można robić przy bardziej sterylnych warunkach, np. przy jeździe stacjonarnej na trenażerze. Wyczyścić należy wszystkie możliwe elementy napędu ze smaru i innych zabrudzeń, a konkretnie łańcuch, kasetę na tylnym kole, kółka i inne elementy przerzutek, korbę. Do tego przyda się odtłuszczacz. Nie musi być koniecznie przeznaczony do konserwacji roweru, dobrze nadaje się np. płyn do mycia silników samochodowych. Wykorzystać można szmatki, różnego rodzaju szczotki rowerowe. Bardzo dobrym sposobem na umycie łańcucha jest specjalna myjka (widoczna na zdjęciu). Posiada szczotki w obudowie, które pozwalają doczyścić ogniwa łańcucha. Dzięki takiemu prostemu urządzeniu możemy skutecznie wyczyścić łańcuch i nie wybrudzić się przy tym. Wszystkie elementy należy wytrzeć do sucha. Świeży smar czy olej nanieść najlepiej bezpośrednio przed kolejną jazdą. W ten sposób, dodatkowo przerzucając łańcuch przez wszystkie biegi, smarowidło rozłoży się równomiernie po napędzie. Nie należy nakładać zbyt dużo smaru. Wystarczy jedna kropla na jedno ogniwko łańcucha. A ewentualnie po kilku kilometrach, czy po pierwszej jeździe, dołożyć więcej.
Prosta myjka do łańcucha – tani i dobry sposób
- Mycie przy dużych zabrudzeniach. Najczęściej jest taka potrzeba po jeździe w deszczu czy jesienią, gdzie na ulicy gromadzi się woda, wilgotne liście, błoto. Lepiej nie czekać z czyszczeniem, aby zabrudzenia nie zaschły i od razu spłukać cały rower po zakończonej jeździe. Ze względu na drobne i delikatne elementy roweru należy unikać mocnego strumienia wody czy pod wysokim ciśnieniem. Jeśli spłukanie wodą nie wystarczy można użyć dodatkowo preparatu do mycia ram rowerów, chociaż wystarczy również zwykły płyn do naczyń. Wtedy należy ręcznie gąbką czy szmatką doczyścić elementy ramy, koła. Po tym znów spłukać i wytrzeć do sucha. Osobno należy też wyczyścić napęd jak w poprzednim punkcie. Aby metalowych elementów nie pokryła rdza, lepiej zwrócić mocno uwagę na osuszanie roweru.
- Aby być pewnym skuteczności układu hamulcowego trzeba obserwować stan powierzchni obręczy kół (muszą być czyste, nieuszkodzone) oraz klocki hamulcowe (niezużyte i czyste). Niezależnie do stanu pozostałych części roweru. Bo rama może być czysta, a układ hamulcowy może wymagać wyczyszczenia.
- Przed wyścigiem rower zawsze należy przygotować. Sprawdzić pod względem sprawności (hamulce, napęd przerzutki, liczne łączenia i mocowania) oraz czystości, zwłaszcza napędu.
- Gruntowne, profesjonalne mycie można wykonać w serwisie rowerowym. I warto to zrobić przynajmniej raz w roku. Będzie to skuteczne wyczyszczenie całego roweru. Również elementów, które trudno wyczyścić samemu, jak łożyska, suport czy przerzutki.
Tomasz Spaleniak